الخميس، 4 أغسطس 2011

الثقة فى النفس طريقك للنجاح

عشان تحقق أى هدف، وعشان تعيش مرتاح بشكل عام لازم تكون واثق فى نفسك، و ولو انت واثق فى نفسك تقدر تنجح فى أى حاجة.

لو انت من النوع اللى مش واثق من نفسه اوى، ممكن تقرر حالاً إنك من هنا ورايح هتبقى واثق من نفسك، والقرار ده هيديك شوية حماس وثقة، وهتبدأ فعلاً تثق فى نفسك لكن فى الغالب هترجع لنفس الهزة جواك لو انتا مخططش ونفذت عملية اكتساب الثقة بالنفس دى بدقة وبصبر وبنفس طويل.

بيقولك علماء الايحاء والبرمجة اللغوية انك عشان تكتسب الثقة بالنفس، بتفضل تقول وتعيد وتزيد لنفسك "أنا واثق فى نفسى"، وابدأ حس بيها فعلاً والثقة بتملاك يوم بعد يوم، وبعد فترة هتلاقى ان الايحاءات دى هتتوغل فى العقل اللاواعى وتساعدك تبقى واثق فى نفسك، وعلى الرغم من انى عارف قوة و تأثير الكلام ده الا انه تأثيره بيفضل صغير جمب تأثير الفعل..
العقل الباطن زى ما بيتأثر بالأفكار والكلام، بيتأثر أكتر بالأفعال، وكل ما توريله أفعال بتدل على إنسان قوى، كل ما بيزيد إقتناع إنك انسان قوى، وبالتالى بتزيد ثقة فى نفسك وإمكانياتك

عاوز تكتسب الثقة فى نفسك بسرعة، ابدأ انجز كتير

متفكرش فى نوع الانجاز ولا شكله ولا حجمه، العقل نفسه مش هيهتم بالتفاصيل دى، مش هيبص غير على قدرتك على الانجاز، وده اللى انت محتاجه فعلا عشان تكتسب الثقة فى النفس.
ابدأ من دلوقتى حط أهداف صغيرة جداً وسهلة وممكنة التحقيق، كل يوم هدف بسيط، و حقق الهدف ده باتقان كأنه اخر هدف هتحققه فى حياتك، الهدف مثلاً ممكن يبقى انك تقرا صفحتين من كتاب معين، أو تتعلم كلمتين فرنساوى، أو تلعب 5 مرات بطن، أو تعمل السلطة بتاعة الغدا، أو تنظم دولابك، ابدأ اكتب الأهداف دى الصبح وحققها على مدار اليوم وبعدين تعالى بليل علّم على الأهداف دى انك نفذتها.

اكيد مش هتفضل طول عمرك بنفس الرتم تعمل سلطة وتعدل سريرك والكلام ده، بعد أسبوع أو اتنين، ابدأ ارفع سقف أهدافك، وتبدأ تربط الأهداف بدل ما تبقى عشوائية كده تبدأ تربطها بأهدافك الكبيرة اللى نفسك تحققها، وبكده مع تعودك على الانجاز فى حياتك هتلاقى ثقتك بنفسك وحياتك عموماً اتغيرت بشكل كبير، والعقل بقى شايفك انك انسان قوى وناجح وسعيد، وأى حاجة بيحب يعملها بيعملها فعلاً، وبالتالى هيجى عليك يوم ان شاء الله وانتا محقق كل اهدافك واحلامك، وده بيحصل وانت كلك ثقة فى نفسك وقدراتك.
حاجة كمان لازم تجربها عشان تزود ثقتك فى نفسك، وهى انك تخرج بره الروتين الممل والكئيب بتاع الحياة، بتاع كل يوم اصحى اغسل وشى و افطر وانزل شغلى وارجع من شغلى أو كليتى على البيت، اقعد على النت شوية او اقابل صحابى، انام، أصحى افطر اروح الشغل اتخانق شوية اجى اقعد على النت او اقابل صحابى ، انام اصحى افطر .... الروتين ده يقتلك

حتى لو اضطريت انك تعمله حاول تعمله بشكل مختلف، يعنى لو بتروح شغلك من طريق معين، غيّر الطريق ده، لو بترجع تقعد على النت، ارجع على حد من قرايبك او اصحابك القدام، .. المهم انك تخرج من الصندوق الروتينى لان الروتين بيخليك خايف من الحياة ومن أى حاجة جديدة، وبالتالى مبتحبش تجرب، وبالتالى مبتحققش أهداف، وبالتالى مش واثق فى نفسك.
يعنى من الاخر بقى، عاوز تبقى واثق فى نفسك .. يبقى تنجز كتير وتحقق أهداف، وتعيش عيشة مبدعة ومختلفة، وعشان خاطر بقى قانون الجذب قول وعيد و زيد "أنا واثق فى نفسى، كل يوم أنا أسعد وأقوى وبحقق أهدافى"..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق